
A gépépítő
“a nyilvánvaló dolgok nyugtalanító különössége”Az objektív megközelítés
Soltész István,
Nyíregyházán élő fotográfus, mérnök, tanár, elhatározta, hogy
épít saját magának egy kamerát. Kezdetben, még tizenéves
korában, kisfilmmel fényképezett, de zavarta, hogy így
elvesznek a látvány finom részletei, hát áttért a 6x6-ra, míg
végül a nagyformátumú kameráknál kötött ki. Mivel nem talált
olyan gépet, ami a céljainak megfelelt volna, adódott a
feladat, hogy saját magának kell elkészítenie azt az eszközt,
ami a fotográfiai elképzeléseihez legjobban illik.
A dolog igen jól sikerült, híre ment és nemsokára kiderült,
hogy nagyformátumú kamerára másoknak is van igénye. Az első
megrendelésre épült a gépet 2001-ben adta át. A “soltész féle”
kamerák népszerűsége azóta is nő, és a közelmultban elkészült
a 130093 számot viselő gép. A kilencvenharmadik. Valójában
persze nem egyetlen fajta fényképezőgépről van szó, az eredeti
ötletből egész gépcsalád fejlődött ki mára és komoly
elismerést vivott ki a kategóriájában. Az Argentum elnevezés
(az ezüst latin nevéből), azon kívül, hogy a világon mindenütt
megértik, arra is hivatott, hogy kifejezze a gépek
készítőjének tiszteletét és vonzódását a fotográfia gyökerei,
az ezüstalapú fényképezés iránt.
A nagyformátumú gépek világa 4x5 inch-nél
kezdődik, a felső határ a csillagos ég. A nagyítógépek
elterjedése előtt, természetes dolog volt, hogy a negatívról
csak kontakt másolat készült, a nagy méretű képhez nagy
kamerára volt szükség. Innen adódik a régi fényképek máig
csodált élessége és részletgazdagsága. Ha a mai korszerű
nyersanyagokat és objektíveket nagyméretű negatívokkal együtt
használjuk, a hatás még döbbenetesebb. A különbség
érzékeltetésére csak egyetlen adat: egy 8x10 inch-es negatív
hatvanszor annyi információt tartalmaz, mint a kisfilm. Ehhez
jön még a lehetőség, hogy ezeknél a gépeknél a negatív és a
fényképező lencse egymáshoz viszonyított helyzete tág határok
közt változtatható, számtalan korrekciós és kreatív
lehetőséget adva a fotográfusnak.
Ez mind szép és jó, csak az a baj, hogy ezért a sok előnyért
komoly árat kel fizetni. A nagyformátumú kamerák használata
nehézkes, lassú, a gép terjedelmes, a nyersanyag méregdrága. A
“profi” fotográfusok manapság inkább a középméretű gépeket
preferálják, egy jó minőségű digitális hátfallal, hiszen így
lényegesen könnyebb és gyorsabb a képek további feldolgozása
is. A nagyformátumú fotográfia fő területe ma leginkább a
művészi fényképezés.
A hőskorban szinte minden gép fából készült, mivel ez könnyű
és jól megmunkálható anyag, fémet pedig csak a mozgó
alkatrészeknél használtak. A nagy gépek iránt ujonnan
feltámadt kereslet kétféle irányt hozott. Terjedt a fém, hisz
merevebb és így pontosabb beállításokat tesz lehetővé, de a
súlya miatt műtermen kívül nagyon nehéz használni. Ujra
megjelentek a fa kamerák is, hisz könnyűek ami például a
tájfénykezésnél komoly előnyt jelent, ezek viszont nem annyira
pontosak és sérülékenyek is. A legjobb megoldásnak a fa és fém
alkatrészek megfelelő kombinációja tűnik, a konstrukció így
egyszerre lehet könnyű, erős és precíz.
A piaci rés, a siker titka abban rejlett,
hogy az Argentum kamera nem akar divatos műtárgy lenni, ami
mahagoni mélyvörösével és csillogó rézszerelvényeivel majd jól
mutat a nappaliban. Soltész István sem “fényképészeti
műasztalos” , ahogy önironikusan írja a Folpress kiadónál
megjelent kötetében. Ő egy fotográfus, aki fényképezőgépeket
épít. Nagyformátumú kamerákat, amivel dolgozni lehet, Olyant,
ami pontos, precíz, strapabíró, de el lehet menni vele egy
hosszú túrára is, anélkül, hogy sérvet kapnánk. Az volt az
alapvető cél, hogy ezek a kamerák a lehetőséghez képest
kicsik, könnyűek, praktikusan használhatóak és nem utolsó
sorban, megfizethetőek legyenek. Halkan közbevetem, hogy
ráadásul szépek is lettek, de ez inkább hab a tortán.
A módszerről,
ahogyan a gépeit építi, szó esett már másutt is, ezért itt
csak néhány dolgot emelnék ki. Hazai alapanyagokkal dolgozik,
a vázak és keretek cseresznyefából, manapság inkább diófából
készülnek, a fémszerelvények aluminiumból. Szóba kerültek
korábban egzotikus fafajták is, de ez értelmetlenül
megdrágítaná és lelassítaná a munkát. Az előérlelt deszkák
hosszú pihentetés után kerülnek munkába, hogy később ne
vetemedjen a fa. Ahogy egy 2011-es interjúban Thierry
Reboursnak elmondta, az első lépés mindig a faanyag
összeválogatása és feldolgozása a megfelelő méretű profilokra.
Ezekből állnak aztán össze a kamerák jól ismert alapegységei.
Közben persze rengeteg művelet van: fűrészelés, gyalulás,
marás és sok-sok ragasztás, no és persze csiszolás. Ezt követi
a fém alkatrészek elkészítése. Egy bizonyos stádium után ezek
a műveletek már párhozamosan folynak. Amikor teljesen
összeállt egy kamera és látszik, hogy minden tökéletesen
működik rajta, akkor ismét szét kell szedni apró darabjaira.
Ekkor történik meg a fa elemek finom csiszolása, majd azok
felületkezelése. Ezután néhány napot pihennie kell ezeknek az
alkatrészeknek, csak ezután történhet meg a végleges
összeállítás.
Bár a kamera összsúlyában és a ráfordított munkaórákban is
nagyjából fele-fele arányban vannak a fa és a fém alkatrészek,
külső megjelenésében egyértelműen a fa dominál és erre
készítőjük tudatosan törekszik is. Egyszerre mindig csak egy
gépen dolgozik, ha az elkészült, jöhet a következő. Vannak
különböző alaptipusai, az Excursor az Explorator és az
Architec, de mindre jellemző, hogy testreszabottan, a
felhasználó egyéni elképzelései szerint készülnek el. Van, aki
csak dekoratívabb rögzítőcsavarokot szeretne, vagy egyedi
díszítést, esetleg a megszokottól eltérő formátumot. Egy
norvég megrendelő számára készülő kameránál viszont éppen
arról kellett hosszas egyeztetéseket folytatni, hogyan lehet
minden fölösleges gramot lefaragni, hogy a gép megfeljen a
sarkvidéki expedíció céljaira. A súlyon, méreten, esztétikus
megjelenésen túl, van még valami, ami alapvetően jellemzi
ezeket a kamerákat; a szerkezeteken érződik az átgondolt
tervezés a kivitelezésen pedig a mívesség. Ilyen fokú
hozzáértő gondossággal nagyon ritkán talákozni és ennek
“sokkal komolyabb súlya van, mint az egy kiló fának, az egy
kiló eloxált alumíniumnak, a tucatnyi miniatűr csapágynak, a
fogaslécnek és fogaskeréknek, a száznál is több rozsdamentes
rögzítő csavarnak és annak a számtalan egyéb apró
alkatrésznek, amit első ránézésre talán fel sem lehet
fedezni.”
Terveiről Pár éve még arról beszélt, hogy nem
célja versenyezni a nagy hírű amerikai, japán gyártókkal és
elsősorban hazai dimenziókban gondolkodik. A dolgok azonban
szerencsésen alakultak, a kamerák jól vizsgáztak a
Himalájában, az Északi-sarkon, Észak-Afrikában, mára oda
fejlődött a dolog, hogy levelezésben van a fél világgal,
egymást követik a megrendelések franciáktól, németektől, vagy
éppen Skandináviából. Érdekes kérdés, hogyan terjed a híre egy
ilyen manufaktúrának, hisz nyilván nemzetközi
reklámkampányokra itt gondolni sem lehet. Természetesen fontos
a jelenlét az interneten, kell a jó honlap, ahol a gépek
használóinak galériája is elérhető, de néha a szerencse is
besegít, fura véletlenek formájában. Sok ezer kilométerre
tőlünk, Nepálban az Everest lábánál történt, hogy a nagy
nemzetközi sokadalomban valaki felfigyelt egy fotográfusra,
aki egy igen mutatós 4x5-ös kamerával fényképezett. Szóba
elegyedtek, kiderült, hogy mindketten magyarok és szinte az
első kérdés az volt, hol lehet ilyen gépet szerezni. A válasz:
hát Soltész Pistánál, Nyíregyházán. Remek, megadod a címét? Az
illető azóta új szerzeményével már ujra megjárta a Himaláját.
Szubjektív befejezés: Egy nagyon puritán
műhelyt kell elképzelni, a családi ház udvarán, egy csendes
nyíregyházi utcában. Két helyiségből áll, a külsőben a
famegmunkáló gépek vannak, beljebb, ahol már nincs por és a
páratartalom is szabályozható, folyik az összeszerelés. A fal
melletti szekrényekban, példás rendben sorakoznak a
szerszámok, az előkészített alkatrészek, a falon egy
nagyméretű tervrajz, Az összkép mégsem rideg, érezni, hogy aki
itt dolgozik, szereti a munkáját. Soltész István elmondta,
hogy néha, amikor elkészül egy kamera, nehezen válik meg tőle,
szinte sajnálja, hogy nem magának készítette. Minden kameráját
megszámozza és nyomon követi a későbbi sorsát is. Nagy vágya,
hogy a különböző szerzők által készített képeket egyszer egy
közös albumban jelentesse meg. Tőle tudom azt is, hogy a
századik gépet, amit jövőre fog építeni, magának szeretné
megtartani. Akkor, ott, nem valottam be, de komolyan
elgondolkodtam rajta, hogy a százegyedikre bejelentkezem.
A műhely falán, a tervrajzon kívül csak egyetlen soltész fotó
van kinn, rajta egy fényképező ember és a feje fölé emelt
kamera árnyéka. Sugárzik belőle “a nyilvánvaló dolgok
nyugtalanító különössége”